Kuivapaasto hyödyt ja kokemukset. Tätä artikkelia varten tein 120h kuivapaastoa, eli 5 vrk.
Kirjoittanut Markku Sorosuo, 47 vuotta, personal trainer, ravintovalmentaja
Kirjoittaja: Rasvanpolttokeittiö
Mikä on kuivapaasto? Miten se eroaa vesipaastosta? Mitä hyötyä saadaan kuivapaastosta? Miltä kuivapaasto tuntuu? Miten voit tehdä sitä myös itse?
Näihin kaikkiin kerron sinulle vastauksen tässä artikkelissa.
Itse olen tehnyt runsaasti kuivapaastoja vuosien aikana ja pisin paastoni on ollut kuusi vuorokautta. Olen käyttänyt kuivapaastoa pääasiassa nostamaan kehon hyvinvointia tietyissä kohdissa vuotta.
Pätkäpaastoa olen tehnyt päivittäin vuodesta 2017 lähtien. Joten sanoisin olevani melko kokenut paastoilija.
Kun puhutaan pidemmistä paastoista, valintani on aina kuivapaasto. Mielestäni se on huomattavasti helpompaa kuin vesipaasto. Moni sanookin myös, että kuivapaasto on noin kolme kertaa tehokkaampi polttamaan rasvaa kuin vesipaasto.
Se taitaa pitää paikkaansa, koska kuivapaaston aikana rasvakudoksesta luodaan vettä keholle. Joten allekirjoitan väitteen.
Vesipaasto vs kuivapaasto – Miksi kuivapaasto on parempi?
Minulla on muutama ongelma vesipaaston kanssa ja niiden takia en koskaan suosittele sitä, kun paaston kesto menee yli 24h.
Alle vuorokauden mittaisissa pätkäpaastoissa, vesipaasto on ihan ok.
Vesipaasto ei ole paasto, vaan se on vesidieetti.
Kun vettä juodaan, keho käsittelee sen ravintona. Vesi aktivoi ruuansulatusjärjestelmän ja tämä laukaisee insuliinin tuotannon.
Tieteellinen selitys:
ADH on vasopressiini, eli tämä hormoni käsittelee kehon vesitasapainoa ja verenpainetta.
Vesipaastossa veren liuenneiden kiintoaineiden kokonaismäärä on niin alhainen, etteivät hypotalamuksen osmoreseptorit stimuloidu lähettämään aivolisäkkeen takalohkolle käskyä vapauttaa ADH. Vaikka samaan aikaan olet hörppinyt vettä ja olet nesteytetty.
Ilman ADH:ta adrenaliinia ei eritetä lipolyysin stimuloimiseksi.
Kun käskyä ei tule, keho käyttää lihasten glykogeenivarastot ensin tyhjäksi. Sen jälkeen keho menee paniikkiin ja alkaa käyttämään lihaskudosta polttoaineeksi (maksasolut alkavat syntetisoida glukoosia glukoneogeneesin kautta käyttäen pyruvaattia, laktaattia ja lihaskudosta).
Selitetty yksinkertaisemmin:
Vesipaasto syö lihasmassaa kun paastojen pituudet menevät yli 24h. Samaan aikaan sinulla on kova nälkä jatkuvasti ja pissaat ulos elektrolyytit, joten sinulla on lisäksi myös kamala olo.
Tämä on se minun ongelmani vesipaastossa.
Kuivapaasto ja ystäväsi autofaagi
Mitäs se kuivapaasto oikein tekee keholle?
Kuivapaasto on ensimmäinen askel kehon nuorentumiseen sekä korjaukseen.
Se ylläpitää autofaagia, joka siivoaa solujen sisältä roskia.
Autofaagi tulee muinaisesta Kreikasta ja tarkoittaa:
’auto’ tarkoittaa itseään
’phagy / faagi’ tarkoittaa syödä
Se siis tarkoittaa syödä itseään.
Autofaagi on pääasiallinen puhdistusmenetelmä solujen kierrätykseen, bakteerien tuhoamiseen, virusten tappamiseen sekä vahingoittuneiden proteiinien korjaukseen sekä kaiken ylimääräisen roskan siivoamiseen kehon sisältä.
Se on kehon automaattinen tapa korjata itseään silloin kuin ruuansulatusjärjestelmä ei estä sitä.
Parantuminen ja korjaaminen on meidän geenien sisällä ja ne kytkeytyvät päälle kun et syö. Jopa Hippocrates tunnisti nämä mekanismit yli 2000 vuotta sitten.
Uni on kuivapaastoa.
Unen aikana kehoon ei mene ruokaa tai vettä. Sehän on kuivapaaston määritelmä.
Uni on aika, jolloin ruuansulatusjärjestelmä on seis ja se resetoi kehon. Uni on aikaa jolloin kehon talonmies tulee paikalle ja siivoaa kaikki valmiiksi seuraavaa päivää varten.
Syöminen lopettaa nämä kaikki systeemit.
Autofaagi on siis kriittisen tärkeää kehon sisällä. Se prosesssi mahdollistaa solulle prosessoida materiaaleja, korjata sekä päästä eroon jätteestä.
Autofaagi alkaa voimakkaasti noin 48h kohdalla paastossa ja sillä on melkoisia vaikutuksia paranemiseen sekä kehon nuorentamiseen.
Mitä pidempään olet autofaagissa, sitä monimutkaisempia korjaustoimenpiteitä keho tekee. Suurin teho saavutetaan Tohtori L.A. Schchennikovin mukaan 11 vuorokauden kohdalla, jolloin keho on yleensä korjannut kaiken mahdollisen.
Siinä saa kyytiä sairaudet, virukset, ylipaino, sienet, hormoniepätasapainot, kaikki suolistoon liittyvät ongelmat ja niin edelleen.
Onko kuivapaasto turvallista?
Me ihmiset olemme sopeutuneet evoluutiomme ansiosta hyvin kuivapaastoon. Teemmehän sitä jo automaattisesti joka yö.
Kehossamme on järjestelmä, joka luo metabolista vettä suoraan rasvakudoksesta, jos keho ei saa suun kautta nestettä. Tämä systeemi aktivoituu alle 24 tunnissa ja alkaa tuottamaan ravinteita rasvasta.
Tämä sama systeemi on sinussakin. Kuivapaasto on täysin terveellistä ja luonnollista. Sinä teet sitä jo nytkin aina kun nukut.
En kuitenkaan lähtisi sitä välttämättä tekemään lisää alipainoisena tai raskaana. Maalaisjärkeä saa toki käyttää.
Kuivapaaston pioneeri
Tohtori L.A. Shchennikov julkaisi 1993 teoksensa The Method of Rehabilitation of The Body, joka perustui kuivapaaston korjaustehoon.
Hän käytti potilailleen 7 ja 10 päivän kuivapaastoja parantaakseen heidät kaikista sairauksista. Tuhansien potilaiden jälkeen hän huomasi, että 11 päivää on optimaalisin kuivapaaston pituus. Sillä saatiin korjattua kaikki mahdollinen.
Hänen checklista kuului seuraavasti paaston ajalle:
– poista kaikki ruoka ja neste näköpiiristä paaston ajaksi
– ei seksiä
– hengitä ainoastaan nenän kautta, älä puhu ja pidä suu kiinni koko ajan
– älä pese hampaita tai laita suuhusi mitään nestettä
– ei kovaa treenaamista
– käytä viileitä suihkuja monta kertaa päivässä, mutta pidä suu kiinni, älä päästä vettä suuhun
– ole aktiivinen, tee jotain helppoa (lue, pelaa, kudo…)
– pidä hengittäviä ja kevyitä vaatteita
– kävele paljain jaloin ulkona, joka auttaa kehoa poistamaan myrkkyjä
– kävele aamukasteen aikana ulkona ja hengitä nenän kautta
– tuuleta makuuhuone hyvin
Shchennikovin mukaan vakaviin sairauksiin paastojen pituudet tuli olla 9 – 11 vuorokautta.
Kuivapaasto Kokemuksia – 120h Ilman Vettä Ja Ruokaa
Päätin tehdä vuosien tauon jälkeen vähän pidemmän kuivapaaston. Otin tavoitteekseni 5 vuorokautta.
Pidin samalla pientä päiväkirjaa paaston aikana ja vertaan sitä Shchennikovin muistiinpanoihin.
Päivä 1:
Tohtori: ”Ensimmäinen päivä menee huomaamattomasti. Tulet pudottamaan painoa 1 – 1.5kg.”
Minä: Tosi helppo päivä. Ensimmäiset 24h meni ilman mitään ongelmia. Klo 10 minulla oli hetken pieni nälkä, mutta se meni ohi töiden lomassa.
Minulla oli koko päivän pieni jano, mutta ei mitään ihmeempiä. Oloni oli iloinen ja utelias.
Tein kahvakuulaa kolme tiukkaa sarjaa. Ehtoolla otin reilun pitkän suihkun ja seison sen alla monta minuuttia.
Pudotin painoa 1.3kg.
Päivä 2:
Tohtori: ”Ei mitään ihmeempää, samanlainen kuin ensimmäinen päivä. Pudotat painoa 1kg.”
Minä: Minulla oli hieman enemmän jano aamulla, mutta ei onneksi yhtään nälkä.
Sain muodostettua sylkeä edelleen hyvin suuhun.
Klo 12 töissä huomasin, että nälkä yltyi hetkeksi kovaksi mutta oli riesana vain noin 15 minuuttia. Sen jälkeen loppupäivä meni ilman nälkää.
Illalla ei ollut edes janokaan. Ihan hyvä fiilis koko päivä.
Treenasin kehonpainolla kaksi tiukkaa pudotussarjaa.
Toisena päivänä pudotin painoa 1.4kg.
Päivä 3:
Tohtori: ”Keho vaihtaa tässä kohtaa kunnolla rasvakudokseen luodakseen vettä ja ravinteita. Verenpaine saattaa heitellä riippuen henkilöstä. Painonpudotus jatkuu 1kg.”
Minä: Suuni on selvästi kuivempi kuin eilen ja jano on aika selvä. Nälkä ei onneksi ole yhtään.
Tohtorin tekstien mukaan kehon ensimmäinen kriisi on käynnissä kuivapaaston aikana ja autofaagi tee kovaa jälkeä kehon sisällä.
Minua paleltaa, sormet ja varpaat jäässä koko ajan. Keho siirtänyt verenkierron tehokkaammaksi tärkeämpien elinten ympärille ja raajat jäävät vähemmälle huomiolle.
Tein pari tiukkaa sarjaa kahvakuulia.
Illalla olin selvästi väsyneempi kuin yleensä. Teippasin suun kiinni yöseksi.
Pudotin painoa 1.3kg.
Päivä 4:
Tohtori: ”Verenpaine tippuu alaspäin, kehon lämpö saattaa nousta. Nämä kaikki ovat kehon korjaustoimenpiteitä, keho pieksee bakteeritartuntoja ja tulehduksia. Painonpudotus jatkuu 1kg.”
Minä: Tänään oli kova jano koko ajan läsnä. Ei mitään sellaista katastrofia, mutta jatkuvasti jano. Suu tuntui kuivalta ja oli välillä vaikeuksia saada sylkeä suuhun.
Nälkä oli hyvin pieni taustalla, mutta jano puski päälle koko ajan. Haaveilin koko ajan isosta tuopista kylmää vettä palelun lomassa.
Kävin kastelemassa kasvojani muutaman tunnin välein, pidin huolellisesti suuni kiinni. Yritin välttää myös puhumista.
Tein kaksi tiukkaa sarjaa leuanvetoa ja punnerruksia. Yöseksi taas suu kiinni teipillä.
Pudotin painoa 1.2kg.
Päivä 5:
Tohtori: ”Kehon viestit tulevat voimakkaampana. Kaikista eniten kipuleva elin lähettää selvät kipuviestit, tässä kohtaa paljastuu kaikki piilossa olevat sairaudet, joista potilaalla ei ole edes välttämättä tietoa. Keho tekee rajusti korjaustoimenpiteitä taustalla.
Kehon lämpötila nousee. Verenpaine saattaa nousta tai laskea riippuen henkilöstä. Painonpudotus jatkuu 1kg.”
Minä: Finaalipäivä tuli vihdoinkin.
Tässä kohtaa kehon ensimmäinen kriisi on loppusuoralla ja välivaihe on alkamassa. Seuraava kriisi alkaisi päivänä 8, jolloin keho kävisi todella syvällä olevien sairauksien kimppuun.
Itselläni todella iso jano ja nälkäkin tulee alloissa kysymään joko syötäisiin. Heräsin yölläkin pariksi tunniksi. Keho yrittää käskeä minua saalistamaan ruokaa.
Palelu alkaa tympimään ja odotankin paaston päätöstä. Päivä menee odotellessa. Viimeisenä yönä taas teipillä suu kiinni, näen unta vesilasista.
Paaston jälkeen pudotin painoa lopulta -4.7kg. Navastani lähti 8cm samassa ajassa pois.
Kuinka monta päivää sinun tulisi paastota?
Tohtori Shchennikov kirjoittaa seuraavasti:
”Et saa kuivapaaston hyötyjä kunnolla, jos et ole vähintään 5 vuorokautta paastossa. Jos päätät edelleen jatkaa, syvemmällä olevat monimutkaisemmat sairaudet korjataan 8 – 11 päivän kohdalla.
Jos kroonista sairautta ei pystytä korjaamaan tässä ajassa, toista paasto kuukauden kuluttua uudelleen.”
Myös kollega tohtori Filonov täydentää ajatusta:
”Kuivapaasto on tehokas, jos teet sen 5, 7 tai 11 päivän jaksoissa. Näiden sisällä on yleensä kaksi epämiellyttävää kriisijaksoa, jotka molemmat rakentavat pohjan tehokkaalle autofaagille.”
Eli kuivapaastoa voisi luonnehtia lyhyesti näin:
– alle 48h = Poistaa lähinnä ylimääräistä vettä kehosta, laskee turvotusta sekä polttaa hieman rasvaa.
– 48 – 72h = Rasvanpoltto ja autofaagi käynnistyvät, keho korjaa sairauksien syytä taustalta.
– yli 72h = Sairauksien poistamista, rajuja korjaustoimenpiteitä, keho nuorentaa itseään ja polttaa rasvaa uunin lailla luodakseen vettä sekä ravinteita.
Suosittelen vähintään 72h pituista kuivapaastoa. Sillä pääset jo hyvin kiinni autofaagiin sekä poltat todella hyvin rasvaakin.
Kolme päivää on mielestäni ihan siedettävä ”kärsimys” ilman järjetöntä janoa ja sillä saa rahalleen vastinetta.
Jos sinulla on sairauksia, ongelmia ja vaivoja, silloin pidemmät kuivapaastot ovat ystäväsi.
Huom! Lue tämä: Jos haluat tehdä kuivapaaston valmistelut oikein ja lopettaa sen ilman rasvakudoksen kertymistä, loin siihen kuivapaasto-oppaan. Kerron oppaassa suurimman virheen mitä aloittelijat tekevät kuivapaastossa, joka lisää rajusti rasvakudosta paaston jälkeen.
Sitä virhettä sinä et halua tehdä!
Kerron oppaassa myös miten itse valmistan kehoni paastoon ja miten lopetan sen ilman että vatsani oireilee tai kehoni kerää rasvaa.
Lue nämä myös:
Sinun hyvinvointisi puolesta,

3 Keinoa Miten Saat -15CM Pois Vyötäröltäsi Nopeasti
3 tehokasta keinoa, miten saat 15cm pois vyötäröltäsi nopeasti. Lue artikkelin hyvin suoraviivaiset ja helpot ohjeet.Kirjoittanut Markku Sorosuo, 47 vuotta, personal trainer, ravintovalmentaja Kirjoittaja: Rasvanpolttokeittiö"Markku apua! Minun pitäisi mahtua...
Miten Laihduin Yli 30kg Asiakastarina
Miten laihduin yli 30kg asiakastarina ja Mirka itse kertoo miten se tehtiin. Päästän hänet ääneen tässä artikkelissa.Kirjoittanut Markku Sorosuo, 47 vuotta, personal trainer, ravintovalmentaja Kirjoittaja: RasvanpolttokeittiöTällä kertaa pitkä tarina asiakkaastani ja...
5 tapaa, miten vältät sokerihimot viikonloppuisin
5 tehokasta tapaa miten vältät sokerihimot viikonloppuisin.Kirjoittanut Markku Sorosuo, 47 vuotta, personal trainer, ravintovalmentaja Kirjoittaja: RasvanpolttokeittiöOlet ehkä syönyt hyvin koko viikon, mutta viikonloppuisin homma karkaa aina käsistä? Joillain se...


